KOMUNIKAČNÍ PLATFORMY

Potřebujete-li pouze návody na komunikační platformy, automatický přepis atd., možná se vám bude spíše hodit tento přehled návodů.

APLIKACE PRO SKUPINOVÉ VIDEOHOVORY, CHATY, ONLINE PŘEDNÁŠKY

Zde je skvělá „open-source“ tabulka nejrůznějších komunikačních platforem, kterou společně vytvářejí a aktualizují učitelé z celé ČR

pro zobrazení tabulky klikněte na obrázek níže

Vybrané aplikace pro distanční výuku na VŠ (vyzkoušeno i pro ČZJ)

Neslyšící či nedoslýchavý student na výuce:

Výhody:

  • studenti se nemusí přihlašovat (ale je potřeba si stáhnout software, registrovat se musí jen vyučující)
  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, používat chat, rozdělovat studenty do skupin, nahrávat setkání atd.
  • verze pro PC, Mac OS X, Android, iOS

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná; jen čím více lidí, tím menší okénko jednotlivce),
    max. počet současně viditelných kamer: 49
  • umožňuje připínat větší počet vybraných oken (funkce Pin a Multipin),
    max. 49
  • umožňuje přesouvat videookénka
  • umí generovat automatické titulky v angličtině, po propojení s Webcaptionerem i v češtině
  • lze v něm spustit skryté titulky (které musí ale někdo psát) – tuto funkci je možno využít pro zobrazení simultánního přepisu nebo ji propojit s automatickým přepisem Webcaptioner v češtině, více zde

Nevýhody:

  • vyučující se musí registrovat
  • v základní (free) verzi je u „meeetingu“ (videohovoru/chatu) limit 40 minut
    ale: po uplynutí se sice okno automaticky zavře, ale na obrazovce zůstane všem odkaz, na který se dá opět kliknout a vstoupit tak do nového „meetingu“ se stejnými osobami (pravděpodobně zde není limit v počtu opakování, resp. zatím nezjištěn:) ),
    v základní verzi také nelze používat ručně psané titulky,
    pokud jste vyučující Univerzity Karlovy, lze požádat o profi verzi bez limitu, více v návodu

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • potřebují-li studenti si připnout více než jedno videookénko, je potřeba, aby jim tuto funkci vyučující/autor „meetingu“ povolil,
  • ručně psané skryté titulky musí nastavit vyučující/autor „meetingu“,
  • neumí generovat automatické titulky v češtině (umožňuje ale propojení s Webcaptionerem, který funguje velmi dobře, nevýhodou je pouze mírná časová prodleva),
  • automatické titulky v angličtině (ani v češtině přes Webcaptioner) nejsou přiřazovány ke konkrétním mluvčím

Výuka v ČZJ v aplikaci Zoom (přidáno se svolením všech zobrazených osob)

Výhody:

  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, používat chat, nahrávat setkání atd.
  • verze pro PC, Mac OS X, Linux, Android, iPhone

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná; jen čím více lidí, tím menší okénko jednotlivce)
    max. počet současně viditelných kamer: 49
  • umí generovat automatické titulky pro AJ (konkrétní mluvčí jsou velmi dobře rozlišeni)

Nevýhody:

  • během sdílení prezentace velmi omezené možnosti v nastavení zobrazení videookének z pohledu přednášejícího

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • velmi komplikovaně se nastavují funkce potřebné pro neslyšící a nedoslýchavé studenty
  • funkce PIN není spolehlivá (vypadává např., když vyučující nasdílí prezentaci)
  • zatím neumožňuje připínat větší množství okének (max. 4)
  • automatický přepis nemá češtinu, nelze propojit s Webcaptionerem
  • nelze v něm spustit ručně psané titulky (simultánní přepis je potřeba spustit ve zvláštním dokumentu)

Výhody:

  • poměrně známý program (používal se i před pandemií)
  • zdarma
  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, používat chat, nahrávat setkání atd.
  • verze pro PC, Mac OS X, Linux, Android, iPhone

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná; jen čím více lidí, tím menší okénko jednotlivce),
    max. počet současně viditelných kamer je však menší: 10
  • umožňuje připnout vybrané videookénko
  • umí generovat automatické titulky pro AJ (konkrétní mluvčí jsou velmi dobře rozlišeni)

Nevýhody:

  • některé funkce se velmi obtížně nastavují (např. změny náhledů při sdílení prezentace)

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • neumožňuje připínat víc než jedno videookénko
  • automatický přepis nemá češtinu, nelze propojit s Webcaptionerem
  • nelze v něm spustit ručně psané titulky (simultánní přepis je potřeba spustit ve zvláštním dokumentu)

Výhody:

  • není potřeba instalace (je ale potřeba mít účet na Gmailu, pokud používáte free verzi)
  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, používat chat atd.
  • lze propojit s Jamboard
  • verze pro PC, Mac OS X, Android, iPhone

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná; jen čím více lidí, tím menší okénko jednotlivce),
    max. počet současně viditelných kamer: 49
  • umožňuje připínat větší počet vybraných oken (funkce Pin a Multipin)
  • umí generovat automatické titulky pro AJ (konkrétní mluvčí jsou velmi dobře rozlišeni)

Nevýhody:

  • zdarma verze je pouze na 60 minut a není v ní možné nahrát setkání
  • nutné mít účet na Gmailu (vyučující i studenti)

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • automatický přepis nemá češtinu, nelze propojit s Webcaptionerem
  • nelze v něm spustit ručně psané titulky (simultánní přepis je potřeba spustit ve zvláštním dokumentu)

Výhody:

  • není potřeba instalace
  • je zdarma (čas setkání není omezen)
  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, používat chat atd.
  • verze pro PC, Mac OS X, Android, iPhone

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná; jen čím více lidí, tím menší okénko jednotlivce),
    max. počet současně viditelných kamer: 10

Nevýhody:

  • nutné mít účet na Gmailu
  • nelze nahrát setkání

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • neumožňuje připínat vybraná videa, zobrazovat ručně psané titulky, propojit platformu s Webcaptionerem atd.
  • neumí generovat automatické titulky (tato služba byla přemístěna na Google Meet)

Zde je přehled rozdílů mezi Google Hangouts a Google Meet: Rozdíly GH vs GM.

Výhody:

  • není potřeba instalace ani registrace – ideální, pokud potřebujete vytvořit „meeting“ teď hned (pro max. 75 lidí) a nemáte čas na registraci
  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, používat chat

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná)
    počet současně viditelných kamer: 75

Nevýhody:

  • ze všech programů výše je tento nejméně stabilní, občas vypadne (ale stává se to spíše výjimečně)

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • neumožňuje přemisťovat videa s účastníky, zobrazovat pouze vybraná videa, zobrazovat ručně psané titulky, propojit platformu s Webcaptionerem atd.
  • neumí generovat automatické titulky

Diskuze k KSVN v aplikaci Jitsi Meet

Výhody:

  • studenti se nemusí přihlašovat ani nic instalovat, pro setkání do 5 lidí se nemusí registrovat ani vyučující – „vstup“ do týmu probíhá přes pouhé kliknutí na vygenerovaný odkaz
  • umožňuje sdílet vlastní obrazovku, nahrát předem prezentaci (na kterou poté lze mířit červeným ukazovátkem, kreslit do ní atd.), používat sdílené poznámky, používat chat, rozdělovat studenty do skupin, nahrávat setkání

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • i ve větším počtu lidí ve videohovoru se všichni lidé zobrazují na monitoru (nic se nepřepíná; jen čím více lidí, tím menší okénko jednotlivce)
    max. počet současně viditelných kamer: 200

Nevýhody:

  • pro vytvoření setkání pro více než 5 lidí se vyučující musí zaregistrovat

Funkce užitečné pro NN studenty:

  • neumožňuje přemisťovat videa s účastníky, zobrazovat pouze vybraná videa, zobrazovat ručně psané skryté titulky atd.
  • neumí generovat automatické titulky, nelze propojit s Webcaptionerem

Potřebujete-li pouze návody na komunikační platformy, automatický přepis atd., možná se vám bude spíše hodit tento přehled návodů.