Na této stránce jsou uvedeny možnosti a tipy, jak řešit prezenční výuku s respirátory, na které je přítomen neslyšící či nedoslýchavý student. Je na studentovi, kterou z možností využije. Realizaci poté řeší student společně s kontaktní osobou a s vámi (příp. i s garantem studijního programu, vedoucím pracoviště atd.).
Budu mít studenta, který preferuje:
Studenti preferující češtinu
Student plánuje:
1. možnost: ŽIVÝ PŘEPISOVATEL
Na výuce bude přítomen přepisovatel, který bude přepisovat vše řečené.
Podrobnější informace o přepisu
Možné překážky a doporučení:
Kdo objednává?
2. možnost: AUTOMATICKÝ PŘEPIS
V telefonu / na tabletu bude mít student aplikaci pro automatický přepis.
Aby však byl automatický přepis kvalitní (a v případě respirátorů aby byl vůbec schopen něco přepsat), je potřeba zajistit i kvalitní vstup zvuku do zařízení, ve kterém probíhá převod do textu. K zařízení je proto potřeba připojit externí mikrofon vhodného typu.
Pro výuku, kde hovoří převážně vyučující, se nejvíce osvědčil bezdrátový klopový mikrofon, případně mikrofon do ruky. Pokud vyučující po celou dobu výuky sedí na jednom místě, poslouží dobře i stolní (vše)směrový mikrofon.
Pokud bude mobilní telefon / notebook používán jako mikrofon (a bude u sedícího vyučujícího), bude potřeba ještě vyřešit sdílení přepisu do jiného zařízení, aby ho student mohl sledovat (např. na tabletu, který budete mít na stole).
Budete-li požádáni o připnutí bezdrátového klopového mikrofonu, je s ním možné bez problémů chodit po místnosti. Je však ideální se občas podívat, zda mikrofon na vašem oblečení stále drží – zda např. není vzhůru nohama. V případě stolního mikrofonu by bylo potřeba, abyste byli po celou dobu výuky u něj, příp. si ho vzali do ruky (bude-li bezdrátový).
Možné překážky a doporučení:
Další informace
3. možnost: VYUŽITÍ FM SYSTÉMU APOD.
Poslech bude probíhat přes FM systém.
Toto je možné využít pouze tehdy, je-li učebna vybavena indukční smyčkou. Seznam takových poslucháren na vaší fakultě vám sdělí kontaktní osoba.
Je však dobré vyzkoušet, zda pro studenta bude vaše mluva přes tento systém srozumitelná.
Možné překážky a doporučení:
4. možnost: ZPĚTNÝ PŘEPIS ZE ZÁZNAMU
Po domluvě s vámi (příp. i dalšími účastníky výuky) a vašem souhlasu se pořídí záznam z výuky, který bude poté zpětně přepsán přepisovatelem (až po skončení výuky).
Nároky na kvalitu zvuku (tedy na mikrofon) jsou tu menší než v případě automatického přepisu. V malé učebně obvykle postačí např. mobilní telefon (ideálně méně než 6 let starý) se zabudovaným záznamníkem nebo diktafon. Pokud výuka probíhá interaktivně, byl by už vhodnější spíše externí kulový mikrofon.
Je však dobré to vyzkoušet (klidně jinde, ideálně ale v podobně velké místnosti s podobným tvarem a podobně vysokým stropem).
Bylo by potřeba, abyste nebyl příliš daleko od mikrofonu (více než 10 metrů), problematické je to zejm. ve velkých posluchárnách.
Možné překážky a doporučení:
5. možnost: HYBRIDNÍ VÝUKA
Výuku student absolvuje z domova – z tiché místnosti, kde si nastaví zvuk z reproduktoru tak, jak potřebuje.
(Využít toho mohou i všichni další studenti, kteří se z nějakého důvodu nemohou výuky zúčastnit – nemoc, karanténa atd.)
Toto se řeší vždy individuálně – s vámi, ideálně v součinnosti s kontaktní osobou, příp. i s garantem studijního programu a vedoucím pracoviště (např. ředitelem ústavu, vedoucím katedry, přednostou kliniky atd.).
Pozn.: Takovou výuku je potřeba technicky dobře nastavit – kamera, notebook (vč. sdílení případné prezentace), mikrofon atd.
6. možnost: ÚČAST NA VÝUCE V JINÉ PARALELCE
Pokud jsou pro daný předmět vypsány paralelky a student ví, že v některé z nich probíhá výuka v menším počtu, distančně či jinou formou, která by vám vyhovovala více, je možné se domluvit, že předmět absolvuje v jiné paralelce než v té, do které jste se zapsal.
Toto by řešil student vámi v součinnosti s kontaktní osobou, příp. i garantem studijního programu a vedoucím pracoviště (např. ředitelem ústavu, vedoucím katedry, přednostou kliniky atd.).
7. možnost: PRŮHLEDNÉ RESPIRÁTORY
Budete mít místo standardního respirátoru průhledný respirátor.
! Průhledný respirátor musí naplňovat všechny technické podmínky a požadavky dle aktuálních mimořádných opatření, tzn. že by měl mít:
Možné překážky a doporučení:
Pro všechny případy je vhodné mít k respirátorům vždy k dispozici i automatický přepis.
Kde získat respirátor?
8. možnost: ALTERNATIVNÍ PLNĚNÍ PŘEDMĚTU DISTANČNÍ FORMOU
Student se s vámi domluví na jiném řešení, např. na tom, že by nedocházel na výuku, ale předmět absolvoval jinou formou (tak, aby byly naplněny cíle předmětu, a student splnil požadavky pro úspěšné zakončení).
Toto se řeší také individuálně – student s vámi, ideálně v součinnosti s kontaktní osobou, příp. i s garantem studijního programu a vedoucím pracoviště (např. ředitelem ústavu, vedoucím katedry, přednostou kliniky atd.).
Pokud byste něco potřebovali a nedařilo se vám se s kontaktní osobou spojit, obraťte se na dr. Andreu Hudákovou (andrea.hudakova@ff.cuni.cz), případně na Centrum Carolina.
Studenti preferující ČZJ
Student plánuje:
1. možnost: TLUMOČNÍK
Na výuce bude přítomen tlumočník, který bude tlumočit z českého znakového jazyka do češtiny a naopak.
! Tlumočník nemůže tlumočit s respirátorem. Toto však řeší s tlumočníkem kontaktní osoba (v součinnosti s vyučujícími / garantem studijního programu / vedoucím pracoviště).
Příp. lze zkusit online tlumočení přes tablet/notebook (je však potřeba mít funkční mikrofon, kameru a internetové připojení).
Pokud bude student hovořit českým znakovým jazykem, bude potřeba, aby si na chvíli sundal respirátor, nebo vymyslet alternativu (průhledný respirátor atd.). Studentům doporučujeme, aby se na tomto předem domluvil s vámi, příp. i s kontaktní osobou.
Podrobnější informace o tlumočení:
Možné překážky a doporučení:
Kde objednat?
2. možnost: ŽIVÝ PŘEPISOVATEL
Na výuce bude přítomen přepisovatel, který bude přepisovat vše řečené.
Možné překážky a doporučení:
Vlevo simultánní přepis, vpravo notebook studenta s dotazem, který je promítán na zeď.
Informace o přepisu
Kde objednat?
3. možnost: AUTOMATICKÝ PŘEPIS
V telefonu / na tabletu / na notebooku bude student mít aplikaci pro automatický přepis.
Aby však byl automatický přepis kvalitní (a v případě respirátorů aby byl vůbec schopen něco přepsat), je potřeba zajistit i kvalitní vstup zvuku do zařízení, ve kterém probíhá převod do textu. K zařízení je proto potřeba připojit externí mikrofon vhodného typu.
Pro výuku, kde hovoří převážně vyučující, se nejvíce osvědčil bezdrátový klopový mikrofon, případně mikrofon do ruky. Pokud vyučující po celou dobu výuky sedí na jednom místě, poslouží dobře i stolní či jiný směrový mikrofon nebo mobilní telefon / notebook.
Pokud bude mobilní telefon / notebook používán jako mikrofon (a bude u sedícího vyučujícího), bude potřeba ještě vyřešit sdílení přepisu do jiného zařízení, aby ho student mohl sledovat (např. na tabletu, který budete mít na stole).
Budete-li požádáni o připnutí klopového mikrofonu, je s ním možné bez problémů chodit po místnosti. Je však ideální se občas podívat, zda mikrofon na vašem oblečení stále drží – zda např. není vzhůru nohama. V případě stolního mikrofonu by bylo potřeba, abyste byl po celou dobu výuky u něj, příp. si ho vzal do ruky (bude-li bezdrátový).
Pozn.: I s kvalitním mikrofonem vhodného typu je potřeba počítat s tím, že se v automatickém přepisu mohou vyskytovat chyby (zejm. u odborných termínů atd.). Je proto dobré psát odborné termíny např. na tabuli, příp. je mít uvedené na prezentaci a odkazovat na ni.
Možné překážky a doporučení:
Další informace
4. možnost: ZPĚTNÝ PŘEKLAD ZE ZÁZNAMU
Po domluvě s vámi (příp. i dalšími účastníky výuky) a vašem souhlasu se pořídí záznam z výuky, který bude poté zpětně přeložen tlumočníkem (až po skončení výuky).
Pro pořízení záznamu v malé učebně obvykle postačí např. mobilní telefon (ideálně méně než 6 let starý) se zabudovaným záznamníkem nebo diktafon. Pokud výuka probíhá interaktivně, byl by už vhodnější spíše externí kulový mikrofon.
Je však dobré to vyzkoušet (klidně jinde, ideálně ale v podobně velké místnosti s podobným tvarem a podobně vysokým stropem).
Bylo by potřeba, abyste nebyl příliš daleko od mikrofonu (více než 10 metrů), problematické je to zejm. ve velkých posluchárnách.
Možné překážky a doporučení:
5. možnost: HYBRIDNÍ VÝUKA
Student absolvuje výuku z domova, kde bude moci do kamery komunikovat v ČZJ bez respirátoru.
(Využít toho mohou i všichni další studenti, kteří se z nějakého důvodu nemohou výuky zúčastnit – nemoc, karanténa atd.)
Toto se řeší vždy individuálně – student s vámi, ideálně v součinnosti s kontaktní osobou, příp. i s garantem studijního programu a vedoucím pracoviště (např. ředitelem ústavu, vedoucím katedry, přednostou kliniky atd.).
Pozn.: Takovou výuku je potřeba technicky dobře nastavit – kamera, notebook (vč. sdílení případné prezentace), mikrofon atd. Je také potřeba promyslet, kde bude tlumočník ČZJ – zda u vás na výuce nebo u svého notebooku (velmi záleží na typu výuky).
6. možnost: ÚČAST NA VÝUCE V JINÉ PARALELCE
Pokud jsou pro daný předmět vypsány paralelky a student ví, že v některé z nich probíhá výuka v menším počtu, distančně či jinou formou, která by mu vyhovovala více, je možné se domluvit, že předmět absolvuje v jiné paralelce než v té, do které jste se zapsal.
Toto by student řešil s vámi v součinnosti s kontaktní osobou, příp. i garantem studijního programu a vedoucím pracoviště (např. ředitelem ústavu, vedoucím katedry, přednostou kliniky atd.).
7. možnost: ALTERNATIVNÍ PLNĚNÍ PŘEDMĚTU DISTANČNÍ FORMOU
Student se s vámi domluví na jiném řešení, např. na tom, že by nedocházel na výuku, ale předmět absolvoval jinou formou (tak, aby byly naplněny cíle předmětu, a student splnil požadavky pro úspěšné zakončení).
Toto se řeší také individuálně – student s vámi, ideálně v součinnosti s kontaktní osobou, příp. i s garantem studijního programu a vedoucím pracoviště (např. ředitelem ústavu, vedoucím katedry, přednostou kliniky atd.).
Pokud byste něco potřebovali a nedařilo se vám spojit se s kontaktní osobou, obraťte se na dr. Andreu Hudákovou (andrea.hudakova@ff.cuni.cz), případně na Centrum Carolina.